Darmowa dostawa od 300,00 PLN
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Czy samochodowe żarówki LED są legalne w ruchu drogowym?

2021-01-13
Czy samochodowe żarówki LED są legalne w ruchu drogowym?

Czy samochodowe żarówki LED są legalne w ruchu drogowym?

Postawmy sprawę krótko i jasno.

Z technicznego punktu widzenia żarówki LED nie są legalne w ruchu drogowym, ale.. 

Aby dowiedzieć się wszystkiego, musielismy zagłębić się w specyfikę przepisów… nudna praca, ale zrobiliśmy to dla Ciebie.

Unijna dyrektywa stwierdza, że ​​światła mijania i światła drogowe muszą posiadać znak homologacji „E”. Przepisy są dość szczegółowe i dogłębne, więc nie będziemy się tutaj tym zajmować, ale na przykład: żarówki świateł stopu mają mieścić się w przedziale 15 a 36 Watów. Pełne przepisy dotyczące żarówek halogenowych i żarówek to Rozporządzenie ECE 37 i jest bardzo długie.

Regulamin nr 37 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych

Niestety Samochodowych Żarówek LED nie można klasyfikować jako dopuszczonych do ruchu drogowego, ponieważ nie można ich oznaczać symbolem E.

Powodem, dla którego żarówek LED nie można oznaczać E, jest po prostu brak przepisów dotyczących stosowania technologii LED w reflektorach zaprojektowanych z przeznaczeniem dla żarówek halogenowych.

Reflektory są produkowane w oparciu o określoną technologię. Powiedzmy, że żarówki świateł mijania to żarówki H7. Litera „H” oznacza halogen, co oznacza, że ​​reflektor został specjalnie zaprojektowany i zbudowany dla żarówki halogenowej.

Obecnie dostepne na rynku żarówki samochodowe LED zostały zaprojektowane zatem w celu zastąpienia żródła światła z halogenowego na LED bez odpowiednich przepisów nie mogą zostać oznaczone symbolem E.

Jaka jest różnica w znakach E?

Oznaczenie E to bardzo rygorystyczny proces, który obejmuje serię rygorystycznych testów i kryteriów, które musi spełnić żarówka.

Liczba następująca po „E” oznacza kraj, który zatwierdził znak dla tego produktu. Nie oznacza to jednak, że został wyprodukowany w tym kraju, tylko że kraj ten przetestował oraz nadał certyfikat.

Z technicznego punktu widzenia każdy produkt ze znakiem E powinien spełniać ten sam standard, niezależnie od homologacji krajowej, ponieważ wszystkie podlegają tym samym zasadom regulaminu ECE.  Jednak w praktyce sposób, w jaki kraje ściśle przestrzegają swoich standardów oznaczeń E, znacznie się różni.

Niemcy są krajem, w którym obowiązują najsurowsze przepisy dotyczące oznaczania produktów za pomocą „E1”. Oznacza to, że produkty o tym numerze są bardziej niezawodne niż standardowe.

Czy żarówki LED nadal mogą przejść przegląd techniczny?

Przepisy dotyczące oświetlenia i przeglądów technicznych to zupełnie inna bajka.

Przepisy dotyczące oświetlenia pojazdów drogowych stanowią, że żarówki samochodowe muszą być oznaczone symbolem E, homologowane oraz mieć odpowiednią moc, aby były zgodne z prawem drogowym. Jednak nie jest to wymóg sprawdzany przez stację badań technicznych.

Wynika to prawdopodobnie z tego, że było to prawie niemożliwe (lub przynajmniej szalenie długotrwałe) zadanie. Gdyby mieli sprawdzić znaki homologacji na żarówkach, musieliby to zrobić dla każdego elementu w samochodzie! To się po prostu nie stanie.

Zamiast tego stacje stosują się do instrukcji przeglądów technicznych.

W skrócie osoba oceniająca musi sprawdzić oświetlenie pod kątem działania, bezpieczeństwa, stanu, co zasadniczo oznacza, że ​​muszą upewnić się, że działają i są prawidłowo zamontowane.

To wszystko. Nic więcej nie zostało wspomniane o stosowaniu żarówek LED do reflektorów.

Bez żadnej innej wzmianki o nieoryginalnych diodach LED w wytycznych przeglądu technicznego pozostaje im tylko sprawdzenie, czy wzór wiązki jest prawidłowy, a kolor światła jest własciwy.

 

 

Jest wciąż nadzieja na zmianę!

Niestety przepisy unijne sporządzone w 1986 roku, są przestarzałe i wciąż jest wiele rzeczy, które wymagają zmian.

Na przykład przepisy nie biorą pod uwagę nowych technologii. Zostały napisane w czasie, gdy pomysł zastąpienia jednej technologii inną w ramach tego samego reflektora po prostu nie istniał.

Zgodnie z przepisami, aby uzyskać wystarczającą moc światła dla światła stopu, potrzebowałbyś minimum 15 watów. Miałoby to sens w przypadku żarówki z żarnikiem, jednak dioda LED o mocy 15W wytwarzałaby ogromną ilość światła i za każdym razem naciskając hamulec, oślepiałbyś osobę za tobą.

Zmiany są możliwe. Dzięki lepiej przemyślanym zasadą i przestrzeganiem standardów bezpieczeństwa i niezawodności, bez ograniczania ich do jednej technologii, powinno być absolutnie możliwe.

 Dlaczego żarówki LED oślepiają innych użytkowników dróg?

Wszyscy już wcześniej doświadczyliśmy oślepiających świateł innych użytkowników dróg. To zdecydowanie nie jest coś nowego.

Przyczyna może być:

* Nieprawidłowo zamontowane żarówki

Gdy żarówka zostanie zamontowana nieodpowiednio wzór wiązki światła może być nieprawidłowy, co z kolei oślepia innych kierowców. Widzieliśmy żarówki włożone do góry nogami i pod przeróżnymi kątami.

* Różnica wysokości pojazdu

Tak, Przy tak wielu pojazdach 4x4 i SUV-ach może to mieś wpływ na oślepianie.

* Źle ustawiona ręczna regulacja pozycji świateł

Oprócz ustawienia świateł na stacji kontroli pojazdów jest też możliwość ręcznej regulacji świateł, chyba że nasz pojazd wyposażony jest w reflektory z automatycznym poziomowaniem. Światła można ustawić zwykle za pomocą pokrętła, lub z poziomu komputera pokładowego.

Większość samochodów ma 3 lub 4-stopniową skale regulacji świateł.

Zerowa pozycja jest przeznaczona do jazdy samochodem obciążonym masą kierowcy i ewentualnie pasażera podróżującego na przednim siedzeniu.

Jedynka powinna być ustawiana w momencie, gdy na pokładzie samochodu znajduje się czwórka lub piątka osób, ale bagażnik jest nieobciążony.

Drugi poziom regulacji przewiduje podróżowanie w pełni obciążonym pojazdem, z kompletem pasażerów i bagażami.

Trójka jest zarezerwowana dla sytuacji, gdy bagażnik jest w pełni załadowany, ale na pokładzie nie ma pasażerów. Wówczas przód samochodu jest najbardziej uniesiony i światła wymagają największej regulacji.

Wnioski

Podsumowując ten artykuł, nieoryginalne żarówki LED nie są dopuszczone do ruchu drogowego zgodnie z przepisami dotyczącymi oświetlenia pojazdów drogowych, ponieważ nie mają oznaczenia E.

Ośrodki testowe powinny nadal przepuszczać żarówki LED w reflektorach, o ile wzór wiązki światła jest w porządku.

Nigdy nie ma gwarancji, że Twój pojazd przejdzie przegląd techniczny, jeśli kupujesz tanie lub wadliwe produkty, więc zawsze upewnij się, że kupujesz wysokiej jakości markowe żarówki LED od renomowanych sprzedawców.

Uważamy, że system żarówek samochodowych jest bardzo przestarzały.  Unijne przepisy dotyczące oświetlenia pojazdów drogowych z 1989 r. Są oparte na starej technologii i nie uwzględniają nowszych technologii, takich jak diody LED. Przepisy nie są zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi badań technicznych i tworzą mylący komunikat dla osób, które chcą kupić te produkty. Jedna strona mówi im, że nie są dopuszczeni do ruchu drogowego, a druga strona mówi im, że przegląd techniczny jest w porządku.

Chcielibyśmy poznać Twoje przemyślenia na ten temat, więc daj nam znać w komentarzach.

 

Zaufane Opinie IdoSell
4.73 / 5.00 409 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-02-09
OK POLECAM
2020-02-10
Sprzęt niby nowy ale już na start trzeba było to i owo poprawić. Uszkodzona obudowa raczej podczas transportu. Wolałbym mieć pewniejszy kontakt ze sklepem i być informowany o zmianach w zamówieniu...
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel